tripvdk.reismee.nl

Tirana

We maken hier echt zoveel mee, dat valt allemaal niet te beschrijven maar ik zal een poging wagen... Gisteren zijn we met de boot uit Bari aangekomen in Durres.. De bootreis was prima alleen wel veel ongure types, zoals zigeuners enzo, aan boord; daarom hebben we voor de zekerheid maar een hut bijgeboekt.. Toen was alles echt perfect en hebben we nog tot midden in de nacht op het dek gechilled.. In Durres werden we gelijk geconfronteerd met de oost europese realiiteit; daar word je niet echt vrolijk van.. Allemaal opdringerige taxichauffeurs achter je aan die vervolgens ook met je mee blijven lopen.. Er werden trouwens ook pennen uitgedeeld als promotie voor een telecomprovider.. Dat moet je nooit aannemen omdat je dan 5 meter verder het bij zon gast af moet rekenen.. Maarja, wij waren nog niet helemaal aangepast dus wel die pennen aangenomen.. Gelukkig bleek dit geen scam te zijn maar het was wel weer een les.. Vanaf dat moment hebben we samen alle veiligheidsprotocollen doorgenomen.. Zoals bijvoorbeeld niet onzeker en vragend om je heen kijken als je de weg niet weet, maar gewoon doorlopen en op een rustige lokatie je herorienteren.. Vanaf de boot zijn we dus resoluut een kant opgelopen, maar ja wel de verkeerde maar dat moet je dan maar op de koop toenemen.. Dat bracht ons trouwens bij een truckerscafe.. Daar hebben we even een paar uur gechilled en ontbeten met cola en chips.. Vervolgens wisten we ook mbv de lonely planet hoe we bij het station moesten komen.. Uiteindelijk zijn we met de bus in Tirana aangekomen.. Er was wel airco in die bus maar niet voldoende, maar dat terzijde. Het hostel bleek moeilijk te vinden, de routebeschrijving klopte totaal niet. Het meest aparte van het hostel is dat het super groot is en wij zijn de enigr gasten habaha.. We zijn nog wel opgelicht hier maar dat zijn praktijken waar je aan moet wennen.. Daarna hebben we de stad getemd.. Stelt niet veel voor qua bezienswaardigheden dan.. Er is een of andere piramide maar dat ding is helemaal getrasht, echt oosteuropees.. Dat was serieis het meest bizarre dat we tijdens trips gezien hebben.. Daarna zijn we in een soort euromast geweest en daar in de draaiende bar hebben we de stad rondom gezien, super mooi en handig want dat scheelt weer een hoop lopen.. 's Avonds hebben we de traditionele albanese cuisine getemd; dat is goed eten.. Daarna had vdv nog een zonnebril gekocht wat een hilarische situatie opleverde.. Hij zettenamelijk die bril op en daarna begonnen die verkoopsters heel hard te lachen, nou toen lagen wij ook helemaal dubbel en vdv had nog steeds die zonnebril op.. Die heeft ie overigens wel gekocht; volgens ons is het een damesmodel vandaar de hilariteit.. Trouwens, de armoede komt snachte tot leven hier; de rest van de stad trouwens ook..Overal kinderen die aan je gaan hangen en geld willen, overal opfldringerige verkopers en noem maar op.. Maar ons veiligheidsprotocol doet ook onder deze omstandigheden goed zijn werk.. We hebben net ontbeten en gaan nu richting de bus naar shkodra, duurt ongeveer anderhalf uur, zonder airco met 38 graden.. We zouden eigenlijk 2 nachten blijven hier maar zo boeiend is tirana ook niet.. Waarschijnlijk morgen weer een update..