tripvdk.reismee.nl

Skopje - Sofia

Goedemorgen :) Na een nogal warme nacht in Hostel Mostel, de thermometer in de kamer gaf 31 graden aan, gaan we vandaag verder naar Veliko Tarnavo... Maar eerst nog even iets over onze laatste avond in Urban Hostel in Skopje en onze reis van Skopje naar Sofia..

De laatste dag in Skopje zou onze chill dag worden, om een beetje uit te rusten van al het reizen enzo, dat bleek dus iets anders te lopen dan gepland.. De avond had ook nog wat verrassingen in petto .. Nadat we gegeten hadden in een traditioneel restaurant vlakbij het hostel, waar ik heerlijke macedonische wijn gedronken heb, besloten we om de twee fietsen van het hostel te lenen en te gaan fietsen naar de Old Town.. Dat was echt een geweldige ervaring, op zon moment voel je je helemaal geen toerist meer, taxichauffeurs en sjoemelaars laten je met rust. Kortom, voortaan moet er eigenlijk altijd een fiets mee .. Alles op een fiets is relaxter.. De oude stad hadden we zo getemd en het oude gedeelte geeft ook meteen een heel andere indruk dan de nieuwe stad Sovetstijl.. Het oude gedeelte lijkt een beetje op Utrecht qua sfeer dan, heel gemoedelijk, overal terrasjes en veel live muziek.. Uiteindelijk hebben we nog maar even een biertje gedronken op een terras waar een band aan het spelen was.. Voor het eerst die dag zaten we echt even flink te chillen... Op de terugweg zijn we nog even over het immense plein gefietst met rondom standbeelden; dat geeft toch een gevoel van nietigheid tussen al die grote beelden.. Best mooi eigenlijk..

Eenmaal bij het hostel aangekomen bleken er twintig man en een cameraploeg binnen te zijn.. Op onze vraag wat al die gasten aan het doen waren, kregen we als antwoord dat het 'hard to explain' was.. Dat was dan ook alles waar we het mee moesten doen.. We zijn op het terras gaan zitten in de tuin van het hostel en daar hebben we alles gadegeslaan.. Niemand schonk aandacht aan ons, het leek net of we er niet waren. We zaten er als een soort Grunbergiaanse toeschouwer van je eigen wereld... Na een tijdje besloten we om toch maar nog even navraag te doen en wat bleek, je raadt het nooit, ze waren bezig een film aan het opnemen over draken (in de woonkamer van het hostel).. Ze vroegen ook serieus aan ons of er in Nederland ook nog draken waren! Nja het kan niet anders dan dat er een hoop steekjes bij die gasten loszaten of dat ze ons in de maling namen.. De eerste optie bleek juist te zijn.. Toen ik vertelde dat het het logo van ridderkerk ook een draak bevatte werden die gasten helemaal gek; ze moesten echt alles weten over de ontstaansgeschiedenis van Ridderkerk en wat er met de draak is gebeurd, en hoe en wanneer en waar... Echt wtf, die gasten waren gewoon krankzinnig... Hoe dan ook, die gasten peerden hem pas rond een uurtje of vier dus toen was het voor ons een mooie gelegenheid om ook naar bed te gaan...

Door dit vreemde verloop van de avond konden we de bus om half negen 's ochtends niet halen en moesten we wel de bus om drie uur smiddags nemen... Gisteren hadden we dan ook nog enigszins de tijd om bij te slapen alvorens we de bus in gingen.. De reis van Skopje naar Sofia was heel mooi, zeker toen we Bulgarije inkwamen.. De grensovergang ging erg soepel omdat Bulgarije bij de EU hoort; dat zou je overigens niet zeggen als je hier rondloopt, maar ja, dat terzijde...

Bulgarije heeft een prachtig heuvelachtig landschap met verlaten velden en her en der een klein dorpje.. Gecombineerd met een zonsondergang levert dat mooie plaatjes op. MAar die schoonheid wordt bruut verstoord zodra je Sofia inrijdt, zeker de voorsteden van Sofia zijn helemaal afgetrapt. Overal half verwoeste gebouwen waar hele gezinnen inleven, grote en vervallen Sovjetflats en overal honden en zigeuner kinderen op straat. In het centrum van Sofia valt dat dan wel weer mee, afgezien van de honden dan maarja, dat terzijde... Hostel Mostel zou tien minuten lopen zijn vanaf het busstation dus we hadden veiligheidshalve 20 min ingecalculeerd, dat bleken er 30 te zijn.. De minuten zijn hier nog iets langer dan in Albanie dus.. Hostel Mostel is verder een heel relaxed hostel, ze hebben aan bijna alles gedacht, behalve aan airco.. Er hangen hier ook allemaal certificaten van verschilende prijzen die ze hebben gevonden maar volgens mij hebben ze die gewoon zelf gemaakt haha...

Omdat er hier een uur tijdsverschil is, hebben we gisteren pas om een uurtje of elf gegeten in een traditioneel restaurant.. Het eten was prima maar ik had toch iets meer verwacht daarom had ik nog maar een klassieke Chopska salade besteld; die zijn altijd relax om te temmen... Omdat we hier al eens zijn geweest, namelijk twee jaar geleden, herkenden we een aantal straten.. dan voel je je ineens minder toerist ook en veel meer thuis haha... Deze keer leek Sofia ook wel iets levendiger dan vorige keer, maar als ik het met goed herinner waren we hier twee jaar geleden op een zondag dus daar zal het wel door komen dan...

Vandaag gaan we met de bus naar Veliko Tarnovo. Dat schijnt een uurtje of drie hier vandaan te liggen; goed te temmen dus... Daar hebben ze ook een Hostel Mostel dus waarschijnlijk slapen we daar vannacht.. Ben heel erg benieuwd naar die stad omdat die veel mooier is dan Sofia.. Volgens mij lijkt het een beetje op Kotor; zo'n middeleeuwse stad...

Maar goed, vanavond en/of morgen weer een update!