tripvdk.reismee.nl

Veliko Tarnovo

Het is weer tijd voor een kleine update. Gisteren zijn we met de bus vanaf Sofia naar Veliko Tarnovo gegaan. De gast van de receptie in Hostel Mostel zei dat de bussen elk half uur gingen, maar niets bleek minder waar.. Uiteindelijk konde we pas na een kleine twee uur wachten in de bus stappen naar Veliko. We kregen overigens bij het kopen van de bustickets weer flashbacks naar Praag en Bratislava... Urenlange rijen waar geen beweging inzit en als je uiteindelijk aan de beurt bent dan gaat, zonder een woord te zeggen, het gordijntje dicht omdat ze er geen zin meer in hebben ofzo... Gelukkig was het in Sofia nog niet zoo erg..

Ohja, wat ook wel grappig is: in de tram in Sofia moet je als backpacker twee kaartjes kopen, dat wil zeggen een voor jezelf en een voor je backpack hahah.. Je moet die kaartjes dan ook nog stempelen maar dat zeggen ze er niet bij, dus net voor de volgende halte wordt je dan gecontroleerd en krijg je een boetetje haha (overigens als je vraagt of je nog moet stempelen dan zeggen ze ook dat het niet hoeft haha).. Dat was ons in Sarajevo overkomen; maar goed, daar kan je alleen om lachen.. Als je je over dat soort praktijken druk gaat maken dan kun je beter niet naar Oost Europa gaan..

De busreis was prima. We beginnen er steeds meer aan te wennen, best apart eigenlijk.. Maar, als het goed is, hoeven we vanaf nu niet meer met de bus te reizen omdat het treinverkeer weer een optie is nu..

We zijn gisteren op het busstation in Veliko gedropt.. Nou een busstation kan je het niet echt noemen want het leek meer op een halte van bus 146, maar dat terzijde.. Daar werden we opgepikt door iemand van het hostel.. Het is overigens niet Hostel Mostel geworden want dat zat vol.. We zitten nu in het Hikers Hostel, waar helemaal niemand is.. Het schijnt dat er vanavond nog tien mensen komen omdat er een of ander Scoutweekend is, daarom zat ook alles in Hostel Mostel vol ofzo.. Het hostel is mooi gelegen, bovenop een berg en je kijkt uit over de vallei en aan de andere kant is het beroemde fortress met verschillende kloosters en kerken.. Daar gaan we vanmiddag naar toe lopen, als het iets minder heet is want nu is het niet uit te houden.. Vanavond is er ook een jazzfestival in de stad dus daar gaan we even naar toe..

Gisteren zijn we rond een uurtje of acht de oude stad ingegaan om wat te eten.. Het stadje ligt tegen een berghelling aan, en omdat ons hostel op de berg ligt moesten we een flink stuk dalen.. Nja, dat was nog niet zo erg maar op de terugweg moest je klimmen met een percentage van ong 20 procent.. Op advies van het hostel zijn we bij restaurant Ego gaan eten; er zaten genoeg locals dus dat is altijd een belangrijk criterium om ergens binnen te stappen.. Want als zelfs de locals er niet gaan zitten dan zal het ook wel erg slecht zijn.. Nja dit restaurant was prima, hoewel.. Die bediening was super slecht, vdv hield het, misschien uit beleefdheid, op onervarenheid; volgens mij is het een mentaliteitsprobleem, maar dat terzijde.. We hadden een fles bulgaarse wijn besteld.. Het meisje van de bediening probeerde die fles aan tafel open te maken maar dat lukte niet; dus toen heb ik haar maar heel de tijd aanwijzigingen gegeven en uiteindelijk heb ik hem zelf open gemaakt.. Bij het inschenken morste ze super veel wijn op de tafel.. Niet dat het dan even schoongemaakt wordt, nee dat mag je zelf doen.. We zeiden nog tegen elkaar: nou, als de kok net zo goed is als de bediening ... Als klap op de vuurpijl kreeg vdv zijn eten pas een half uur later (ik was al lang klaar met eten) omdat het zo druk was in de keuken; typisch weer een Oost Europees, nou ja, meer een Bulgaars argument.. Twee jaar geleden hadden we namelijk hetzelfde in Bulgarije en verder hebben we dat nog nooit meegemaakt.. Maar ja, niet druk overmaken, nergens voor nodig.. Iedereen kreeg zijn eten na elkaar en niet gelijktijdig, de locals accepteren dat blijkbaar.. Achter ons zat een stel en die kreeg bovendien ook nog eens het verkeerde eten, te bedenken dat ze al meer dan een uur zaten te wachten.. Het meisje van de bediening verontschuldigde zich nog wel met moeite maar het juiste gerecht zou pas veel later klaar kunnen zijn, vanwege de drukte.. Daarop wees de klant op haar horloge en zei dat ze al zo lang had zitten wachten.. En toen kwam het, het meisje van de bediening zei dat ze het wel wilde inpakken zodat de klant het mee naar huis kon nemen hahahahaha.. Hoe geweldig is dat! Puur genieten op zn Bulgaars!

We gaan rond drie uur denk ik het fortress verkennen, eerst nog even chillen en dat gaat hier prima, mede omdat er niemand is en omdat het hostel op een prachtige locatie ligt.. Misschien dat ik zo nog wat foto's kan uploaden..

Morgen nemen we de trein om 12 uur naar Boekarest, die reis duurt ongeveer 7 uur.. Das prima te doen.. Vdv is nu even de planning aan het doornemen want we komen ergens een dag te kort.. We zouden vanaf Boekarest naar Brasov gaan, dat schijnt een hele mooie en oude stad te zijn in Roemenie.. Vanaf daar met de trein Iasi (ofzo iets) maar dat blijkt niet de moeite waard te zijn dus daar winnen we een dag.. Maar de trein van Brasov naar Chisinau (Moldavie) duurt 16 uur (nachttrein) (die overigens eerst weer terug gaat naar Boekarest) dus daarom wilden we die reis opknippen door in Iasi te stoppen.. Dus maar even kijken hoe of wat; Brasov schijnt veel mooier te zijn dan Boekarest dus daar willen we wel naar toe.. En omdat we in Boekarest pas 's avonds aankomen moeten we wel daar nog een dag blijven om iets te kunnen zien.. Nja, we komen er wel uit..

Overigens, ik ben niet meer bereikbaar per email.. Om een of andere reden is mijn account niet meer beschikbaar..