tripvdk.reismee.nl

Kiev

Inmiddels zijn we met de nachttrein vanuit Kiev aangekomen in Minsk (Wit Rusland). Het bemachtigen van de treintickets duurde even en toen we ze uiteindelijk kregen, hadden we geen wat voor soort tickets we hadden.. De cassiere beheerste de Engelse taal nauwelijks, hoewel ze het wel probeerde wat al een wonder is omdat je normaal gesproken gelijk in het Russisch afgesnauwd wordt.. We hadden een vermoeden dat we gewoon een stoel in een coupe zouden krijgen, dat zou echt verschrikkelijk geweest zijn.. We zagen dan ook als een berg op tegen die treinreis.. Wat bleek echter, we hebben nog nooit in zon luxe trein gezeten en we hadden gewoon een bed.. Ja eigenlijk mag dat ook wel voor die vijftig euro, maar dat terzijde.. De treinreis zelf was comfortabel.. We hadden in de coupe nog een medepassagier maar die zat eigenlijk heel de tijd in de restauratiewagon; dat lijkt ons althans de meest plausibele verklaring omdat ie helemaal van de kaart terug kwam.. De grensovergang was er een die voor herhaling vatbaar is.. Alleen paspoort en visum controle, geen vragen, geen problemen en dat in Wit Rusland.. Nooit verwacht, maar goed Oost Europa blijft je verbazen.. Vanaf het station in Minsk was het even zoeken naar het hostel maar zodra we in de achterbuurt kwamen, wisten we dat we in de buurt waren.. Overigens zijn de mensen hier op straat best behulpzaam met je de weg te wijzen.. Omdat vdv een beetje russisch kan spreken, staan ze je daarna uitgebreid te woord in het russisch.. Hele verhalen en echt geen idee wat ze zeggen haha... Op de weg hiernaar toe heb ik ook nog even geld opgenomen maar omdat ik de koers niet wist was het een grote gok.. Ik besloot om 500000 te pinnen omdat dat ergens in het midden lag tussen het hoogst en laagste bedrag.. In Nederland is dat vaak ook zo rond de vijftig euro en dat bleek nu, gelukkig, ook het geval.. We gaan zo even de stad verkennen.. Nu eerst iets over Kiev.. Kiev is echt een stad apart. Bij aankomst merk je al dat je weeer in een soort wereldstad terecht komt, ruim drie miljoen inwoners en een groot metrostelsel.. Nja niets in vergelijking met Moskou maar wel compleet anders dan de andere steden die we deze trip gezien hebben.. Ons hostel was letterlijk en figuurlijk downtown want het echte centrum was boven op de berg.. Vanaf het hostel naar de stad kwamen we door een grote straat met aan weerszijde restaurants van over heel de wereld; japans, marokaans, georgisch, italiaans en noem maar op.. Er was zelfs een belgisch biercafe en een Mc Foxy met hetzelfde menu als de Mc Donalds haha.. Om de stad in te komen kan je met een funicular om hoog, een of andere lift.. Ja je kan ook lopen maar daar word je niet vrolijk van.. In het centrum van de stad zie je pas echt hoe groot de stad is; super grote pleinen, statige gebouwen, monumenten en heel veel leven op straat.. Ook zie je overal grote billboards van westerse merken.. Dat is heel typerend voor een Sovjetlook, die grote tegenstelling tussen west en oost.. Omdat we nooit een route in gedachte hebben, lopen we altijd maar ergens naar toe en vaak komen we dan langs alle bezienswaardigheden.. Nu werden we geholpen omdat door Euro 2012 overal bordjes stonden waar je wat kon zien en hoe je er moet komen.. Ideaal dus.. Halverwege de avond kwamen we een bandje tegen dat op straat aan het spelen was.. Iedereen zat er om heen met een biertje erbij, echt super chill.. Die band speelde bovendien ook nog eens super goed, echt een verrassing.. Er waren nog wel meer acts op straat maar die stelden in vergelijking met die band echt niets voor.. Omdat we zo maar ergens naar toe lopen, hadden we geen idee waar we waren.. Nja een taxi terug kost ook maar maximaal drie euro dus das goed te overzien.. Hoe dan ook wisten we op een gegeven moment waar we waren, nadat we de berg waren afgelopen, hebben we downtown nog wat gegeten.. Nou toen was het weer de hoogste tijd om naar het hostel te gaan; die irish coffee na de pizza hakte er namelijk aardig in.. De volgende dag zijn we naar een klooster geweest.. Ik had het idee dat het klooster in grotten uitgehakt was.. Dat was niet zo.. Het was een groot landgoed met diverse mooie orthodoxe kerken en een grote tuin.. Binnen dat complex waren er inderdaad grotten waar gemummificeerde monniken lagen.. Wij vonden dat niet echt heel bijzonder maar voor de Oekrainers schijnt het een bedevaartsoord te zijn.. Er wordt dan ook heel veel gebeden bij die monniken en veelvuldig worden die kisten gezoend.. Niet echt hygienisch maar dat terzijde.. Na een aantal uren daar rond gelopen te hebben, namen we een taxi naar huis.. Hij wilde in eerste instantie 100 Griefniaatjes hebben maar wij boden max vijftig.. Uiteindelijk zei hij zestig, dus toen liep ik weg waarna het ineens toch voor vijftig kon.. Ja, wij zijn inmiddels ook de regels van het spel meester... Maar goed, dat was Kiev in het kort.. Morgen iets over Minsk..

mama

Ha Erik, net alles gelezen mooi verhaal. Wij zitten nu
Voor buiten voor de tent op de camping alles is verder goed
Alleà vai watjes telefoon.

groetjes van ons allemaal