tripvdk.reismee.nl

Minsk

Zooo we zijn nu in Vilnius, bijna aan het eind van deze beproeving want een vakantie zou ik het niet willen noemen.. We zijn zojuist met de bus aangekomen vanuit Minsk.. Ook deze grensovergang verliep zeer soepel, geheel onverwachts.. We hadden eigenlijk gedacht dat de KGB al onze overtredinkjes wel genoteerd zou hebben op een lijst zodat we bij de grens konden afrekenen maar dat was niet het geval ... Het was wel weer een smokkelroute met die bus, net zoals van Servie naar Bulgarije.. Ja, dit is inderdaad ook vanuit een niet-EU land naar een EU-land dus die smokkelaars hadden we wel kunnen verwachten.. Nu viel het qua smokkelwaar wel mee, er waren twee strontvervelende oude vrouwtjes die een beetje sigaretten en wat flessen drank de grens over wilden meenemen... Ik denk dat heel het zooitje bij elkaar, inclusief die vrouwen dan, nog geen twintig euro waard was. .Maar goed, het zij zo... De Litouwse douane vroeg of we sigaretten bij ons hadden en toen we 'nee' zeiden was alles prima.. Ja lekkere controle, vind je het gek dat de EU overspoeld wordt met allemaal troep en namaak.. Maar goed, binnenkort maar even een briefje richting Brussel.. De controle bij de Wit-Russische grens was weer zeer degelijk en punktlich; geen glimlach maar ook geen vragen dus dat compenseert dan weer.,,

Maar goed, eerst even iets over het hostel, daarna iets over Minsk... We zaten zoals gezegd in de achterbuurt maar het hostel was supernieuw.. Alles zag er ook echt goed uit, goede matrassen ook, beetje jammer alleen dat je in dat stapelbed in een kooi lag met weinig bewegingsruimte zodat ik uiteindelijk nog niet echt comfortabel geslapen heb, maar goed dat kan ook door andere factoren komen die ik wellicht straks even bespreek... Het enige aparte van het hostel was de wachtkamer haha, dat moest denk ik de common room voorstellen maar ik had meer het idee dat ik bij dokter Zahrai in de wachtkamer zat.. Ook best relaxed overigens.. In het hostel hadden we nog kennis gemaakt met een Italiaan uit Rimini die daar een maand (!) in Minsk bleef om Russisch te leren.. Hahaha hoe geniaal en waarom die dan ook voor Wit-Rusland kiest; de enige dictatuur van Europa met de doodstraf en overal KGB .. Hoe dan ook, die gast was zwaar relaxed; we hebben echt keihard gelachen met elkaar om van alles en nog wat.. Heerlijk... Jammer dat je dat soort gasten niet vaker tegen komt.. Normaal zie je alleen backpackers met allemaal grote en sterke verhalen, ja heel mooi allemaal maar na een half uur ben je dat ook wel weer zat...

Minsk is van alle Sovjetsteden die ik tot nu toe gezien heb echt het meest Sovjet... Prachtig gewoon.. Er loopt een straat van 12 km en acht banen door het centrum van Minsk; dat is de centrale verkeersader.. Aan weerszijde zie je prachtige grote gebouwen met de grandeur van de Sovjet.. Er ligt nergens afval op de straat, je ziet geen graffiti, je ziet er afgetrapte gebouwen, geen zwervers, geen zigeuners en noem maar op... Alles is perfect, net of er niets veranderd is al die jaren.. Natuurlijk is het in de buitenwijken compleet anders, nja zelfs al in de zijstraten, maar dat is een ander verhaal... Overigens is het niet vreemd dat er niets getrashed wordt, de KGB is namelijk overal en zelfs voor de meest lullige dingen wordt je keihard gestraft.. Her en der in de stad zijn er speciale plaatsen ingericht waar het vuurpeloton opgesteld staat; gewoon als dreiging maar toch.. We hadden nog wel verwacht om daar een poster te kunnen kopen van de man van wie de naam niet genoemd mag worden (ook hier doe ik dat liever niet; de KGB is immers overal en Litouwen is bovendien ook een oud Sovjetland) maar die hebben we niet gezien.. Wel overal supergrote vlaggen van het communisme.. Nou er zijn nog weinig landen in de wereld waar je dat zal tegenkomen; ja misschien in Cuba ofzo...

Omdat we nog niet echt ontbeten hadden, zijn we eerst op zoek gegaan naar een lokale eettent waar veel mensen aan het eten waren en die vonden we... Ze hadden zelfs een menukaart in het Engels.. Ik bestelde een of andere schotel met huisgemaakte worsten, eieren, aardappels, ham en uien erover.. Best een zwaar ontbijt en dat heb ik geweten. De komende twee uur stonden in het teken van lichamelijk herstel.. Daarna hebben we nog her en der op terrasjes gezeten en ik moet zeggen: dat Wit-Russische leven bevalt prima haha.. Rond ene uurtje of tien 's avonds zijn we weer op zoek gegaan naar een eetttent.. Wederom een traditonele cuisine... Nja, cuisine; onze Italiaanse vriend vroeg zich af in hoeverre je het nog cuisine kon noemen.. Dit keer viel de maaltijd bij allebei zo waar nog slechter... Ik had een of andere traditionele hot pot besteld en daarna, ik had hem voor de helft getemd, was ik echt compleet van de kaart.. Vdv had ook iets traditioneels en die trok het ook bijzonder slecht... Kortom, we moesten zo snel mogelijk naar het hostel, daarom hadden we de eerste de beste taxi aangehouden en binnen no time waren we weer in het hostel... Tijd om bij te komen...

En ja, wat valt er nog verder over Minsk te zeggen... Niet echt heel veel vrees ik.. Ik zal kijken of ik zo nog fotos kan updaten dat zal een hoop verduidelijken..

Straks gaan we hier even de stad in om wat te eten.. Deze stad hebben we vier jaar geleden al gezien dus we hoeven niet op sightseeing tour haha...

Morgen hebben we om 10 uur het vliegtuig en dan landen we om 10:50 lokale :) tijd in Bremen .. Dat begint dan ook de hoogste tijd geworden want zon beproeving houdt geen mens lang vol..

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!