tripvdk.reismee.nl

Skopje

Zooo daar ben ik weer... We zijn gisteren aangekomen in Skopje (Macedonie) en hebben dus afscheid moeten nemen van de professor. Hij was blij dat hij ons als gast mocht hebben maar toen had ie onze kamer nog niet gezien hahaha... Gelukkig stond er een taxi voor het guesthouse die een Australier had geregeld dus we konden gelijk instappen.. De rit bleek vier euro te kosten bij na aanvraag maar dat bleek iets hoger te zijn dan die vier euro; dat hadden we kunnen weten. Uiteindelijk moest zowel de Australier als wij elk vier euro betalen.. Maar goed, op zon moment heb je geen keus en daarom lichten ze je ook constant op... Er gaat geen dag voorbij zonder sjoemelarij..

Die Australier moest ook dezelfde kant op als ons dus dat was wel relaxed.. In de bus ontmoetten we ook nog een aantal Amerikanen en een Duitser.. Bij de grensovergang werd de Duitser er uitgepikt en die hebben we ook niet meer terug gezien, zijn backpack bleef wel in de bus.. Daarnaast moest er nog een of andere Albanees bij de grensovergang achterblijven... Ja, ze hebben hier een geheel eigen beleid, weliswaar een beetje wilekeurig maar zo blijft wel het verrassingseffect er in..

Bij het station in Skopje stonden er allerlei sjoemelaars die je een taxirit aan willen bieden.. Zij rijden dan niet naar je hostel toe maar gewoon naar hun thuis zodat je daar kan overnachten.. De Lonely Planet raadde dan ook af om op het station een taxi te nemen; verstandiger is het om eerst het station uit te lopen en een paar honderd meter verder een taxi te nemen.. Dat geldt overigens voor alle stations hier in Oost Europa.. Dat deden we dan ook en binnen de kortste keren hadden we een taxi geregeld die ons voor drie euro naar het hostel wilde brengen.. Desalniettemin zette hij de taximeter aan waarvan we uitdrukkelikj gezegd hadden dat we dat niet accepteerden... Dus voor de zekerheid nog maar even gevraagd en hij bevestigde dat het idd drie euro was.. Na afloop van de rit gaf hij ons de bon en vroeg ons inderdaad drie euro.. Eindelijk een keer niet opgelicht dachten wij.. Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten en dat was ook zo.. Bij het omrekenen van de koers bleek dat de prijs in werkelijkheid maar 2 euro kostte. Hoe dan ook, geen dag voorbij zonder sjoemelarij..

Het hostel is erg relaxed.. We hebben airco in de kamer en het is hier verder erg rustig.. De gast van de receptie is wel helemaal van de kaart maar goed, misschien is dat een deel van de identiteit hier.. Gister in de namiddag zijn we de stad ingegaan. Echt weer een typische Sovjetstad met veel gigantische standbeelden, grote pleinen en noem maar op.. De sfeer van de stad vinden we beter dan in Pristina; die Sovjetstijl bevalt ons wel.. We hebben gegeten aan het centrale plein zodat we mensen konden spotten.. Op een gegeven moment werd er een extra bord eten voor ons neergezet. Bij navraag bleek dat het van het huis was maar goed, je zult hem wel voelen aankomen, natuurlijk stond ook dat gerecht op de rekening... Het budget van 10 - 15% aan sjoemelarijkosten wordt zo wel erg snel overschreden, maarja, dat terzijde..

Vandaag zijn we naar Lake Matka gegaan met een taxi.. Het is een prachtig meer gelegen in een kloof.. Het meer is op sommige plaatsen meer dan 300 meter diep.. We zijn daarheen gereisd met een Japanse moeder en haar dochter, zodat we de kosten van de taxi konden delen.. Daar aangekomen was ons plan om te relaxen, een beetje te lezen enzo, maar dat pakte iets anders uit.. Tijdens de wandeling door de kloof ontmoette we een Macedonische vader en zijn zoon en die bleken nogal geinteresseerd te zijn in die Japanse vrouwen.. Die ouwe vent was een echte 'womanizer, althans dat probeerde hij,., Hij deed er alles aan om het die vrouwen naar hun zin te maken en hij bleef maar met ons meelopen.. Afschudden bleek geen optie.. Op een gegeven moment bleek dat hij een politieagent was; dan gaan altijd gelijk de alarmbellen rinkelen en worden de veiligheidsprotocollen nog even doorgenomen.. Die Japanse vrouwen hadden het overigens ook door dat het niet echt te vertrouwen was; zij hadden het ook over secret police enzo.. Nou dan weet je wel hoe laat het is,.. Op een gegeven moment had hij het heel de tijd over trouwen en bruiloft en keek hij heel de tijd heen en weer tussen zijn zoon en een van de Japanse vrouwen; waarschijnlijk iets over uithuwelijken ofzo.. Niet echt zuivere koffie dus toen hebben we maar een taxi gebeld voordat hij zou aanbieden om ons weg te brengen... Al met al was het een iets andere dag dan we gepland hadden maar goed, de dagen lopen hier altijd anders dan gepland haha..

Inmiddels ben ik weer in het hostel.. We gaan straks nog even de Old Town verkennen; gisteren hebben we die blijkbaar over het hoofd gezien.. Althans, de gast van de receptie zijn dat de Old Town over de oude brug is.. Daar zijn we wel over heen gelopen maar het zag er aan de andere kant helemaal getrasht uit zodat we maar weer terug zijn gelopen.. Dat bleek dus de oude stad te zijn haha...

Morgen gaan we om half negen met de bus naar Sofia, das ongeveer 5 uur rijden maar we komen daar zes uur later aan omdat ze hier ook al met de tijd sjoemelen... Nja, er is een tijdsverschil van een uur.. We slapen een nacht in Hostel Mostel en daarna gaan we door naar Veliko Tarnovo.. De bedoeling was om in een keer door te rijden maar dat is al met al toch te lang, daarom splitsen we de reis maar op.. Sofia hebben we al gezien, is niet heel erg bijzonder maar goed, beter dat dan nog een vier uur extra in de bus.. Morgen weer een update :)

Roel

Mooie verhalen :) Overal sjoemelaars, vage mensen en getrashte steden.

Wat is dat nou precies met het uit de bus zetten van al die buitenlanders? Gewoon random controles en mogelijkheden tot sjoelpraktijken ofzo? nja volgens mij staan jullie ondertusen nergens meer van te kijken