tripvdk.reismee.nl

Nachttrein Boekarest - Chisinau

We zijn nu in de grootste schurkenstaat van Europa, of anders gezegd: het kleinste land met de grootste schurken.. Welkom in Moldavie, preciezer gezegd: Chisinau. Er is hier heel veel geld maar ook veel armoede, niemand weet waar het geld vandaan komt en het is maar beter ook niet daar naar te vragen.. Nja, ik heb wel een vermoeden waar het vandaan komt haha... Ik zal wel even een hint geven; het begint met een 's' en eindigt op 'joemelarij' .. Al moet ik eerlijk bekennen dat de sjoemelpraktijken hier op het station alleszins meevielen.. Natuurlijk waren er wel taxichauffeurs maar die waren niet opdringerig, geen geldwisselaars gezien maar wel een Roma kind dat afgevoerd werd door de politie.. Inderdaad, ordnung muss sein.. Met harde hand optreden is niets mis, alles draait om discipline en loyaliteit aan de staat.. In de bus naar Kosovo werd overigens ook een oude vrouw hardhandig de bus uitgezet en dat niet alleen; ook een vrouw met een gillend kind.. Daarbij moet ik wel zeggen dat ze al een aantal keer gewaarschuwd waren dat ze stil moesten zijn; kijk, natuurlijk helpt zon waarschuwing tegen een kind van 1 niet maar regels zijn regels, laten we wel zijn :) ..

Maar goed, de treinreis van Boekarest naar Chisinau dus... Voor het eerst hadden we geen vertraging, dat viel alleszins mee maar daar is dan ook gelijk alles meegezegd.. We dachten lekker comfortabel die coupe voor ons alleen te hebben, bleek er al bij het volgende station een stel met een baby bij te moeten .. We worden heel de reis al geteisterd door ouders met gillende kinderen, das ook niet echt normaal.. In het vliegtuig naar Bari begon het al en daarna is het niet meer opgehouden.. We hadden eigenlijk verwacht dat er ook nog een dolle hond zou instappen en bij ons in de coupe zou gaan zitten, maar dat viel gelukkig nog mee... De wagon was super ouderwets, overal van die oude kleedjes en gordijntjes, een nepbloemtje op de tafel en het was er superwarm en muf, dat muffe kwam waarschijnlijk door al die kleedjes.. Al met al heb ik van die baby weinig last gehad, die schijnt nogal wat afgekrijst te hebben maar ik had muziek aan dus heb niets gehoord en daardoor heerlijk geslapen.. De grensovergang verliep ook allemaal prima maar ik had wel het idee toen we daar in de middle of nowhere stonden of het de grensovergang tussen rusland en noordkorea was ofzo... Overal dubbele lagen prikkeldaad en nog wat portacabins en verder overal schotten zodat je niets kon zien.. En dan komen er twee mannetjes van nog geen 18 een beetje kick doen en om je paspoort vragen... Nja, een formaliteit weliswaar maar dan hoeven ze niet zo bijdehand te gaan doen.. Ze hadden ook een supergrote hoed op, echt zelden zon grote hoed gezien, dus het leek me wel aardig om die van hun hoofd af te tikken maar ja, dan zouden de poppen echt aan het dansen zijn... Toch maar niet gedaan dus; wel even zn revolver uit het holster getrokken, maar dat terzijde...

Hier in Chisinau is eigenlijk weinig te doen; het is een typische Sovjetstad met een sovjet indeling; allemaal rechte blokken, wel overzichtelijk.. En trouwens, ridderkerk Oost ziet er niet zo heel veel anders uit qua indeling dan.. Ohja, wat ook apart was; toen we net Boekarest uitreden met de trein had ik even het idee alsof ik in de polder beland was in een of andere Vinexwijk, best apart... Verderrest wordt het landschap voornamelijk bepaald hier door grote graanvelden, mais, zonnebloemen en ja-knikkers... Moldavie ziet er niet veel anders uit; het is allemaal een pot nat eigenlijk...

Toen we hier op het station aankwamen moesten we de trolleybus hebben en dan halverwege overstappen op een minibus.. volgens het hostel kostte die bus 1 Lui (dat is 6 cent) en die minibus 3 Lui.. Dus wij gaven die vent van de minibus gelijk 6 Lui en hij keek er echt naar alsof ie nog nooit zoveel geld had gezien.. Wij waren ook de enige die zoveel betaalden had ik het idee, nja het was ook niet veel maar in vergelijking met de anderen dan...

In de omgeving hier is wel eea te doen dus misschien dat we morgen nog een dagtripje gaan maken naar een klooster of naar Transjniestrie (geen idee hoe je dat schrijft), Transjniestrie is een staat die eigenlijk niet officieel bestaat .. Ook zijn er hier wijnexcursies; Moldavie is namelijk echt een wijnland.. De wijn kost hier niets dus daar gaan we maar even van genieten.. Er schijnt zelfs een wijnboer te zijn die 200km aan wijnkelders heeft; das best veel.. Niet alleen de wijn is hier goedkoop maar de rest ook; een halve liter bier in de kroeg kost 50 ct, dat valt ook nog wel te overzien..

Morgenavond gaan we pas weer weg dus we hebben alle tijd om het even rustig aan te doen.. Morgenavond nemen we de trein naar Kiev in Oekraine, we vertrekken om 11 uur 's avonds en komen om 12 uur smiddags in Kiev aan.. Weer een aardig ritje maar misschien kunnen we eerste klas reizen (dan heb je gewoon een coupe voor zn tweeen)... Van Boekarest naar Chisinau vonden we dat iets te duur, was namelijk 18 euro extra per persoon en das toch ongeveer twee overnachtingen of een heel diner.. Maar misschien is het hier goedkoper.. In Kiev blijven we twee nachten en dan nemen we de nachttrein van 22 juli naar Minsk.. Vervolgens mogen we daar exact 48 uur blijven dus 24 juli zitten we al weer in een of andere bus naar Vilnius in Litouwen.. Daar vertrekt ons vliegtuig naar Bremen.. Alles loopt dus weer volgens het schema...

Vanmiddag eerst even de stad verkennen en wat eten want dat hebben we de afgelopen uren niet echt gedaan.. Gisteren hadden we twee banaantjes op en voor in de trein hadden we nog wat gehaald maar dat was niet echt veel.. Ik had even dertig Lui extra opgenomen voor eten en drinken, das in Roemenie ongeveer 6 euro, en daar konden we twee flessen water, twee pakken vruchtensap en een rol Tuc van kopen.. Een karige vangst moet ik zeggen maarja, op stations is altijd alles duurder dus hier ook... Beter dat we dat morgen anders doen..Nja, dan kunnen we eerst gewoon goed eten voordat we de trein in moeten ...

Nou dit was het weer, tot ziens :)

tony

Ik had een vraag, wat zijn de kosten van Boekarest naar Chisinau, en van Chisinau naar Odessa als je dat wilt zou je het me kunnen zeggen. want wil een tour maken om te beginnen bij boekarest en vandaar naar de twee andere landen. graag het vervoermiddel met de bus als je dat weet.

met vriendelijke groet,

nico

nu al 2 jaar verder sinds dit artikel geplaatst is. Maar ik wil van boekarest naar chisinau. reservering voor de trein ( 1e klas ) verplicht maar niette boeken via internet. Maar hoe dan wel?? aankomst vliegtuig +/- 12.30 boekarest en dan gelijk door naar staion om een ticket te bemachtigen?

Carel Seffinga

Een kaartje 1e klas lukt nog wel als je meteen van het vliegveld naar Gara de Nord gaat en het meteen regelt. Goedkoper en sneller gaat met een busje (vertrek bijna elke twee uur; zelfs vanaf het vliegveld); zoeken op internet naar Mirtrans (mailtje sturen is genoeg; betalen 20,00 in de bus); misschi9en iets vermoeiender, maar dan kan je ook nog wat van Boekarest zien, op je gemak eten en s morgens bij het eerste zonlicht kom je aan in Chisinau.

Bus Boekarest - Chisinau 20,00; trein 2e klas: 27,00; 1e klas: 41,00. Trein Chisinau - Odessa: 10,00. Bus Chisinau - Odessa: 13,00 (veel sneller en je rijdt door Transnistrië; leuk!). Bussen vanuit Chisinau gaan elke twee uur naar Odessa (gewoon vragen op het centrale busstation)

paul

paulus.flipse@gmail.com mijn vraag is het volgende wat kost een trein kaartje van boekarest naar chisenau en is reizen per bus ook een optie

Carel Seffinga

Zojuist terug uit Moldavië. Per bus kost 20,00 (ongeveer 8 uur) en ze kunnen je van het vliegveld of het station oppikken (Mirtrans expres). Trein gaat om 19.30, kost 27,00 (2e klas; 4 bedden in een compartiment; of 42,00; 1e klas; 2 bedden); doet er bijna 14 uur over. Rijdt tegenwoordig ook niet meer elke dag.