tripvdk.reismee.nl

Chisinau

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een update heb gegeven maar ja dat kon niet anders.. Even een korte terugblik.. Woensdag en donderdag zaten we in Chisinau.. Na de lange treinreis vanaf Boekarest, hebben we eerst even een beetje geslapen en daarna zijn we pas de stad ingegaan, ergens in de middag.. Omdat we de hele dag nog niets gegeten hadden moesten we dat maar even ergens gaan doen... Omdat ik in de Lonely Planet had gelezen dat het Cactus cafe wel relaxed was zijn we daar heen gegaan.. Dat ligt in het centrum van Chisinau dus dat kwam mooi uit... Onderweg daarnaar toe kwamen we nog een of ander militair cafe tegen met allemaal oude bommenwerpers uit vervlogen tijden... Net op het moment dat we dachten dat we heel dat cactuscafe nooit meer zouden vinden, stonden we ineens voor de deur.. En ja, niet alleen wij stonden voor de deur maar ook de meest bizarre Ferrari's en dergelijke die ik ooit gezien heb... Ja, waar het geld vandaan komt weet nieman den dat wil ik ook niemand weten..

De ober dirigeerde ons naar binnen, waarschijnlijk omdat hij dan minder ver hoefde te lopen, maar wij gaven toch de voorkeur voor het terras.. Nja, daar was ie niet echt van gediend want het komende half uur liep hij ons heel de tijd straal voorbij.. Verder zaten er op het terras nog wat zakenlui en andere sjoemelaars.. Zo was er bijvoorbeeld een Engelsman in gesprek met een een of andere Rus.. Ze hadden het over allemaal te ontwikkelen vastgoed projecten van een tig aantal miljoenen.. En het werd steeds gekker.. Die engelsman begon met projects van 7 miljoen, very quick money, en daarna was hetzelfde project ineens al 14 miljoen.. Waarschijnlijk moest hij die rus overtuigen van zijn perfecte strategie om dat vastgoed te verkopen.. Maar die rus reageerde nauwelijks.. Wat er gebeurde was dat die Engelsman die Rus een of ander projectje aan wilde praten maar er is maar een volk op aarde wat echt weet hoe er geld gemaakt moet worden en dat zijn de Russen... Kortom, je kon al aanvoelen hoe het af zou gaan lopen... Nja in Moldavie wordt er ook aardig snel geld gemaakt.. Super veel luxe gebouwen ook, porsches en noem maar op.. Het soort zakenlui wat op de terrasjes in Chisinau en Moskou zit staan garant voor het ontstaan van diverse bubbels... Arnon Grunberg heeft ooit een boek (Huid en haar) geschreven waarin de hoofdpersoon onderzoek deed naar het ontstaan van bubbels.. Nou dan had ie even in de uithoeken van Europa moeten kijken... Die vastgoedprojecten worden gebouwd voor bijna niets want de lonen en alles liggen hier super laag, dan wordt het door verkocht voor een aantal miljoenen, vervolgens wordt het weer doorverkocht voor een veelvoud van het oorspronkelijke geld met hier en daar een beleggingsstructuur er overheen en voila: de bubbel is een feit...

Maar goed, dat is dus een kant van Chisinau en ja de andere kant is totaal niet interessant... Het centrum van Chisinau is totaal niet boeiend; het is zelfs nog relaxter om door de Ridderhof heen te lopen haha, nou dat zegt toch wel wat... We hebben daar nog wel even wat Moldavische wijn geproefd en dat is goed te doen, heel goedkoop ook trouwens...

Tegen zessen waren we weer bij het hostel want we hadden geen idee wat we verder nog in het centrum te zoeken hadden.. In het hostel was ook niet echt heel veel te doen... Ze hadden twee computers maar daar kon je eigenlijk niet achter zitten want er zaten constant een of andere Armeense en een neger achter.. Best relaxe vakantie als je heel de dag achter de computer zit... Die neger was ook helemaal van de kaart en die had het heel de tijd over allerlei conspiracy theorieen, nou dan weet je wel hoe laat het is...

De tweede dag in Chisinau was zo waar nog saaier dan de eerste.. We hebben in de middag even die treintickets naar Kiev gefixt.. Dat was nog best prijzig want we hadden een upgrade genomen.. De goedkoopste versie was namelijk zonder coupe en zonder bed; nja daar word je ook niet echt vrolijk van... Na het boeken van de tickets zouden we eigenlijk de taxi nemen naar Orheil Vech of zoiets, dat is een klooster maar omdat die taxichauffeurs ons niet begrepen, zijn we daar nooit aangekomen... Nja toen hebben we nog even bij Andys pizza gegeten, een soort mc donalds maar dan voor pizzas en de rest van de dag hebben we bij het hostel gezeten... Al met al niet echt een enerverende dag...

Om elf uur savonds hadden we pas de trein naar Kiev en toen begon het avontuur pas echt...De trein was al iets luxerdan de vorige nachttrein en we hadden de coupe voor ons zelf alleen, ookgeen overbodige luxe...Omdat de trein door Transdniestr reed stond ons nog een kleine verrassing te wachten.. Transdniestr is namelijk een nog grotere schurkenstaat dan Moldavie, echt waarje houdt het niet voor mogelijk.. Nja, eigenlijk is het geen staat maar gewoon een gebied waarverder niemand in de wereld iets over te zeggen heeft.. Ze kunnen dus alles doen en laten in dat gebied wat ze willen en dat doen ze dan dus ook.. Bij de 'grensovergang' aangekomen, stopte de trein enkwam er 'douane' van Transdniestr binnen voor een 'controle'... Natuurlijk waren onze paspoorten niet in ordeomdat we geen stempel hadden van Moldavie van de dag dat we Moldavie verlaten hadden.. Nja, dat was nu natuurlijk juist die reis richting Oekraine.. Maar goed,ons was al meteen duidelijk dathij gewoon geld wilde hebben.. Ik had enigszins nog het idee dat we die vent wel konden afkopen met gespeelde domheid maar vdv had gelijk door dathier wathard euro's aan te pas moesten komen... Na een aantal vragen over onze bagage, of we drugs,wapen enzobij ons hadden, vroeg hij of we geld bij ons hadden..Dat hadden we natuurlijkwant op deze situaties hadden wij ons goed voorbereid, ook dat is onderdeel vanonze veiligheidsprotocollen.. Met geluk kon ikmijn vijftig euro biljet nog inBoekarest om wisselen voor 10 vijfjes en dat kwam nu goed van pas... Nadat ik hemhet eerste vijfje liet zien (zonder hem te laten zien dat ik nog veel meer vijfjes had), liet ik hem het tweede vijfje zien... Tien euro vond hij wel relaxed maar dan wel persoon..Nadat ik het geld gegeven had, kregen we gelijk de paspoorten terug en hij zei: now it's oke, no problem,no protocol, thank you! En toen was ie weer weg hahahaha... Voor het eerst tijdens onze reizen dat we officieel een ambtenaar omgekocht hebben met steekpenningen.. Geweldig gewoon, dat is toch weer een ervaring die je niet snel zal vergeten...

De rest van de treinreis inclusief de grensovergang Transdniestr (wat dus Moldavie is) en Oekraine verliep prima.. Met een kleine vertraging kwamen we aan in Kiev.. Na wat gesjoemel met een aantal taxichauffeurs, heeft een of andere oude tibbetobber ons naar het hostel gebracht voor vier euro, al met al een redelijk tarief... Hij wilde eerst vijf euro hebben maar dat vonden we een beetje overdreven, het is natuurlijk niet de bedoeling dat we meer betalen dan strikt nodig.. Daar waar mogelijk proberen we de oplichtingspraktijken toch enigszins in de perken te houden...

Over Kiev schrijf ik nog wel even iets in een nieuw verhaal.. We gaan nu naar een klooster in de grotten hier.. Even kijken hoe of wat; schijnt super mooi te zijn..