tripvdk.reismee.nl

Veliko Tarnovo - Boekarest

Gisterenavond zijn we met enige vertraging aangekomen in Boekarest, daarover later meer.. Nu eerst nog even kort een stukje over Veliko Tarnovo..

Zaterdag was onze relaxdag in Veliko, daar hebben we aardig gebruik van gemaakt.. Het was ook echt een chille dag.. Maar het fortress moest nog wel getemd worden en dat was in de veertig graden zon, zonder schaduw, niet echt optimaal... Hoe dan ook, de wandeling naar het fortress viel wel mee, hoewel we een stuk zijn omgelopen.. Het fortress is echt groot (zal kijken of ik trouwens foto's kan uploaden hier) en ligt tegen de helling van de berg aan daarom hebben we nog een stuk moeten klimmen..

Nadat het fortress getemd hadden, zijn we weer naar het hostel gegaan.. Iedereen, nja zoveel mensen waren er ook weer niet) was zich aan het klaar maken om naar het jazzfestival te gaan.. wij hadden ook het idee om daar heen te gaan maar omdat we nog even bij moesten komen van de beklimming van het fortress, besloten we om later te gaan.. Uiteindelijk bleek dat we alleen in het hostel achterbleven; reden genoeg voor een party dus haha.. Eerst hadden we op youtube (de computer was aangesloten op de stereoinstallatie) Andre Hazes (het rode licht ofzo) opgezet omdat vdv dat nr ong al heel de dag aan het zingen was.. Op een gegeven moment kende ik ook de tekst dus toen konden we lekker mee brullen hahaha.. Daarna even wat Tiesto opgezet en toen werd het tijd voor het serieuzere werk, een beetje Thunderdome, Neophyte en als klap op de vuurpijl nog wat klassiekers van het Rotterdam Terror Corps.. Echt oude tijden herleven.. Net toen alles vol open stond kwam dat meisje van de receptie terug; in eerste instantie zei ze niets van de muziek, waarschijlijk vond ze het wel relaxed, maar later vroeg ze of het wat zachter kon omdat er iemand lag te slapen hahaha.. Nou, wij dachten dus dat we helemaal alleen waren hahahaah, echt geniaal...

Omdat ons bier op begon te raken moesten we toch weer even het stadje in om de reserves bij te vullen.. Dat was een mooie gelegenheid om gelijk even wat te eten.. Dit keer niet in restaurant Ego maar in het restaurant daarnaast.. Onderweg daarnaar toe zagen we in het dal ook het jazzfestival; dat hadden we dus ook weer gezien... Ja, zo wordt er heel wat getemd in zeer weinig tijd haha.. De bediening in het restaurant was een stuk beter dan in restaurant Ego maar van tegelijkertijd eten serveren hadden ze hier blijkbaar niet gehoord.. Ik kreeg mn eten 5 min later; nou dan kan je net zo goed even wachten en alles tegelijk serveren, maar dat terzijde.. Ik vroeg trouwens nog aan Mila van het hostel hoe dat zat maar zij zei dat dat hier heel normaal is; ja met zo'n instelling kom je er nooit...

Na het eten zijn we weer naar het hostel gegaan, inmiddels waren de meesten al weer terug.. Een aantal van die scouts lagen compleet van de kaart op de bank, het meisje van de receptie keek uit haar ogen alsof ze niet lang meer te leven had en verder zat er een Duits stel dat er een stuk beter aan toe was... Met hen hebben we nog lang zitten praten en wat gedronken.. Omdat we lekker in de stemming waren, had ik maar even de gitaar erbij gepakt.. En als we dan toch bezig zijn dan is het de hoogste tijd voor Guus Meeuis 'het is een nacht' met vdv op zang... Dat hebben we oa in Finland ook al gedaan en dat vinden ze altijd prachtig... Omdat ik de rest van de akkoorden niet meer wist had ik die nog even op internet opgezocht en voor het eerst hebben we ook het refrein gespeeld zoals het hoort.. Omdat het zo goed ging hadden we ook nog geprobeerd om de meeste dromen zijn bedrog te spelen.. Maar das toch iets moeilijker dan die vier akkoorden van Guus... Maar dat meisje van het hostel vond alles prachtig; kortom, een geslaagde avond haha..

Maar ja, zij moest ons de volgende ochtend wel een lift geven naar het station.. Toen ik de volgende ochtend naar beneden kwam, wist ik gelijk hoe laat het was.. Ze kon nauwelijks uit haar ogen kijken, ze kon niet meer praten en lopen ging ook nauwelijks.. Nja, misschien dat ze nog zou opknappen in de loop van de ochtend.. Later in de ochtend had vdv gevraagd of ze die lift kon geven.. Nou dat kon niet omdat Mila (het andere meisje van het hostel) gisteren te veel had gedronken en dus niet in het hostel was; en omdat ze alleen was kon ze dan niet weg; nou dat was die avond daarvoor wel anders.. Overigens, ook echt weer achterlijk.. Mila is compleet laveloos, die belt op naar het hostel, zegt dat ze niet komt werken omdat ze teveel gedronken heeft, en alles is dan ook vervolgens prima.. Lazarus, geen probleem, kom de volgende dag maar weer werken.. Lekkere mentaliteit ook .. Maar goed..

Uiteindelijk dus een taxi naar het station genomen en vanaf daar de trein uit Istanbul naar Boekarest.. Echt bizar als je vanaf Istanbul in de trein zit, das ongeveer 24 uur.. De trein had al in het begin een half uur vertraging. Daarna stond ie ook nog twee uur stil bij een station net voor de grens met Roemenie.. Nou en als je ergens lang stil staat dan is dat voor sjoemelaars een mooie kans om daarvan te profiteren. Sjoemelaars genoeg op dat station, vooral allerlei geldwisselaars die zeiden dat je alleen bij hen kon wisselen en nergens anders.. En dan zijn er ook nog van die figuren die je aanbieden, voor nice price, om je naar boekarest te brengen met de auto met aircondition.. Binnen 2 uur, nja dat werd 1,5 uur toen niemand er op in ging en na het verstrijken van de tijd kon je al binnen een half uur in Boekarest zijn!.. Nou dan weet je drie dingen zeker; 1. in Boekarest kom je nooit aan want je zal er ergens bij de grens uitgedonderd worden, 2. je betaalt wel de hele rit, het is immers jouw schuld dat hij niet verder kan rijden, 3. we weer een ervaring rijker... Niemand trapte er dit keer in maar goed, er zullen altijd mensen zjin die er wel intrappen anders staan die sjoemelaars er niet..

De grensovergang verliep allemaal prima, das gewoon van een EU land naar een EU land en das nooit een probleem; dan krijg je ook geen stempel in je paspoort wat wel weer jammer is maar dat terzijde..

Die hitte in de trein was echt verschrikkelijk, gelukkig zaten we maar met vier in een coupe van acht dus we hadden nog enigszins de ruimte om comfortabel te zitten.. Overigens was het in het gangpad beter uit te houden omdat je daar meer wind had.. Er zat trouwens een gast bij ons in de coupe die echt superbang voor alles was.. Ik heb zn nationaliteit niet echt kunnen plaatsen, aan de telefoon sprak ie wel een of andere slavische taal, las boeken in het engels en had ook trekken van een Deen/Noor maar goed; hij vertrouwde het allemaal maar niets.. Dat zal later nog wel blijken... Naast hem zat er nog een oudere vent bij ons in de coupe, die vent was wel relaxed.. Er vloog een of ander insect in de coupe rond en toen ie op vdv rug ging zitten, had ik vdv een harde klap met mn slipper op zn rug gegeven omdat insect te vernietigen.. Nou, dat vond die oude vent echt relaxed, lag heel de tijd dubbel enzo, prachtig.. Vdv vond het wat minder, maar dat terzijde.. Overigens, vdv was ook door zn enige goede broek geschuurd dus nu loopt ie rond in zijn pyamabroek haha.. Ja ik heb genoeg broeken bij me, maar die krijgt ie niet :) .. Dus vandaag gaan we even op zoek naar een broek ofzo en anti-hondenspray maar dat terzijde..

Aangekomen in Roemenie bleek het nog een lange tijd reizen te zijn... Vanuit de trein was er lange tijd, ik denk bijna een uur, tot aan de horizon helemaal niets te zien.. Echt helemaal niets, bizar toch.. Zon uitgestrekte leegheid is op zich best indrukwekkend.. Uiteindelijk kwam er dan toch iets in beeld; drie keer raden wat? Half vervallen flats in sovjetstijl met daarom heen overal Zigeuners, Roma kinderen en honden; welkom in Roemenie! Op zon moment zinkt de moed je weer in de schoenen.. Aangekomen op het station in Boekarest zei die ouwe vent bij ons in de coupe dat het vooral bij het station erg onveilig was en dat we goed op onze spullen moesten passen omdat ze hier heel handig zijn in het beroven van mensen; nja, dat gecombineerd met al die honden enzo, .. die andere jongen in de coupe trok het toen echt heel slecht, je zag hem gewoon weg trekken.. Dat kwam denk ik ook vooral omdat hij nog niets geboekt had, hij had geen kaart van Roemenie, kortom hij wist niets en ja, dat staat garant voor een aantal klassieke backpackersfouten.. Want als je niet weet waar je naar toe moet, dan ga je automatisch stil staan om je te orienteren of om mensen te vragen hoe of wat.. En dat soort onzekere momenten zijn ideaal voor sjoemelaars.. Omdat wij wel wisten hoe of wat, liepen we gelijk naar een atm toe, tenminste we wisten niet waar er een atm was maar we liepen gewoon ergens naar toe.. Uiteindelijk liepen we ook recht op een atm af, nadat we een klein foutje hadden gemaakt, we moesten nog even de omrekenkoers opzoeken en afstemmen hoeveel geld we zouden opnemen (toch weer een twijfelachtig momentje waarop sjoemelaars toeslaan), hadden we vrij snel geld opgenomen.. Toen in een winkel een fles water gekocht zodat we klein geld voor de bus hadden en direct naar het busstation gelopen.. Alles verliep gesmeerd, geen last van zigeuners gehad, van oplichters, van sjoemelaars, van geldwisselaars, van taxichauffeurs, van mensen die je een homestay aanbieden en last but not least; geen hond te zien hahaha.. Op zon moment begin je iets meer vertrouwen te krijgen in deze stad en tot op heden zijn we niet teleurgesteld maar goed we hebben nu ook nog niets van de stad gezien, dat gaan we straks doen.. Toen we uit de bus stappen waren er wel weer wat orientatiemomentjes maar dat kwam omdat nergens aangegeven was hoe de bushaltes heten dus daarom waren we een halte te vroeg uitgestapt.. Op straat dan toch maar gevraagd waar de Popu Tatu street was en die bleek een stuk verder te zijn, we waren dus te vroeg uitgestapt.. Na die aanwijzing hadden we het zo gevonden, dat moest ook wel want inmiddels was het donker geworden.. En op de website van het hostel stond dat je definitively not in het donker op straat mocht zijn..

Het hostel hier is prima, er is een airco maar die kan niet aan omdat de stekker net tekort is (2 cm ofzo) om in het stopcontact te stoppen; ook weer lekker apart.. Even terzijde, we zijn al een aantal dagen niet opgelicht en dat is toch wel een vermelding waard... Waarschijnlijk komt daar straks weer verandering in maar vooralsnog heb ik goede hoop...

Nu nog even een korte planning.. Vanmiddag gaan we Boekarest verkennen, morgen gaan we naar Brasov met backpack. Daar verkennen we die stad en om kwart voor vijf pakken we de nachttrein naar Chisinau (Moldavie), daar komen we woensdagochtend aan... Donderdagavond gaan we vervolgens met de nachttrein naar Kiev in Oekraine; daar komen we vrijdagochtend aan en volgens mij slapen we daar twee nachten en dan door (met de nachttrein?) naar Minsk in Wit Rusland.. We hebben daar 48 uur de tijd om te verblijven en dan vervolgens naar Vilnius om het vliegtuig terug te pakken.. (overigens, ik heb het kaartje op de site bijgewerkt; daarop kan je onder andere zien dat we nou eindelijk eens wat kilometertjes gemaakt hebben want daar in de Balkan schoot het wat dat betreft niet echt op).. Gelukkig schijnt het in Kiev en Minsk ook iets cooler te zijn...

Maar goed, dit was het weer even... Morgen geen update want dan zijn we onderweg naar Brasov en daarna nachttrein dus pas woensdag in chisinau (Moldavie) een update!